După ce a eșuat în strategia de a prelua Schitul Orășeni și a-l pune la dispoziția ierarhilor părtași la erezia ecumenistă din Creta, cu ocazia manifestărilor dedicate canonizării Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, ocrotitorii Schitului, funcționarii MMB își fac din nou apariția în satul Orășeni, de data aceasta cu ocazia unui eveniment funerar, căruia îi acordă, prin simpla prezență a sfințiilor lor, o conotație legată de lupta crâncenă pentru înlocuirea preotului nepomenitor Ioan Ungureanu cu un preot pomenitor, în ciuda dorinței majorității sătenilor de a avea un preot care să nu se asocieze ereziei sinodului din Creta.
Cu o zi înainte de slujba dedicată Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, în parohia Schitul Orășeni s-a petrecut un eveniment trist: a trecut la Domnul fostul edil al localității, Ioan Aciobăniței, un om care a arătat respectul cuvenit pentru Sfânta Biserică și pentru efortul de clădire a colțului de rai care este parohia satului. Părintele Ioan a elogiat, în predica din ziua Sfinților Cuvioși Sila, Paisie și Natan, personalitatea fostului primar și a informat poporul credincios cu privire la înmormântarea care urma să aibă loc în parohia lor.
Ceea ce ar fi trebuit să fie o înmormântare normală într-o parohie ortodoxă, s-a complicat, atunci când familia îndoliată i-a spus părintelui Ioan că la tristul eveniment și-au anunțat prezența foarte mulți dintre preoții pomenitori din zonă, care, cu o săptămână înainte, umblaseră prin sat, încercând să îi convingă pe oameni să se lepede de părintele Ioan și să îl accepte pe preotul înlocuitor impus de către Mitropolie.
Părintele Ioan Ungureanu le-a comunicat membrilor familiei celui trecut la cele veșnice că înmormântarea va avea loc în parohie, la biserica parohială, că nu se pune problema ca el să nu accepte înmormântarea unuia dintre enoriași, dimpotrivă, îi va acorda tot respectul cuvenit, dar i-a rugat să renunțe la invitații din rândul preoților pomenitori, invocând faptul că nu dorește ca acest trist moment să se transforme într-un nou episod de scandal, de genul celui de cu o săptămână înainte. Mai exact,părintele și-a manifestat îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca acei preoți, într-un număr foarte mare, să încerce o preluare abuzivă a Schitului, așa cum încercaseră să o facă înainte.
Pentru a dezamorsa situația, părintele a propus chiar ca înmormântarea să se facă în capela dedicată Sfinților Sila, Paisie și Natan, care, în urma unei decizii parohiale, a căpătat și utilitatea de capelă mortuară. Familia a insistat ca slujba să se desfășoare în biserică. În numele familiei, la discuția cu părintele Ioan s-a prezentat o rudă, preot pomenitor într-un sat din județul Suceava.
În cele din urmă, deoarece nu s-a renunțat la ideea participării preoților pomenitori, deși părintele Ioan a explicat faptul că nu există o rânduială care să impună ca slujba înmormântării să se facă neapărat în sobor și că niciun preot nu poate veni să slujească într-o altă parohie fără a fi invitat de preotul paroh, s-a decis ca slujba înmormântării să se facă la o biserică din apropiere, iar înmormântarea propriu-zisă să aibă loc în cimitirul satului. Parohia a pus la dispoziție groapa necesară în cimitirul parohial, praporii bisericii, a tras clopotele, așa cum cere ritualul.
În legătură cu modul în care a încercat să rezolve această situație foarte delicată, părintele Ioan a ținut să facă următoarele precizări pentru ortodoxinfo.ro.:
“Pe lângă apelul din predica de alaltăieri, de asociere la durerea comună a parohiei, am oferit familiei îndoliate, pe lângă sprijin moral, seara la priveghi, și sprijin practic, prin faptul că am dăruit orice loc în cimitirul comunității parohiale pentru înhumare, fiind de față dimineața cu soția fostului primar în cimitir. Apoi am fost de acord să vestim prin tragerea clopotelor semnul durerii noastre de obște și am pus la dispoziția familiei praporii din biserica noastră parohială. Am fi făcut și prohodul în biserica parohială, conform Regulamentului BOR, numai că am fost refuzați sistematic de membrii familiei. Membrii comunității parohiale suntem cu toții alături de familia îndurerată și păstrăm respectul față de decizia familiei defunctului, deși suntem mâhniți și nedreptățiți de confiscarea acestei imagini publice funerare, făcută de oficialii BOR, care aduce astfel, prin abuz și intimidare, grave prejudicii morale și sociale satului și familiilor de bună credință ale acestuia”.
După ce părintele Ioan a participat în prima zi la priveghi, pe 16 mai, aseară, satul s-a umplut de preoți veniți din alte parohii, în fruntea lor aflându-se vicarul administrativ al MMB, preotul Marian Timofte, inspectorul bisericesc, preotul Florin Chirilă, și protopopul Lucian Leonte. Sosiți în mașina de la firma de pază cu care sătenii s-au obișnuit deja, oficialii MMB au fost foarte grijulii să nu fie filmați, au încercat să discute cu sătenii și să îi convingă să semneze niște hârtii, blocând accesul pe drumul public, apoi au participat la priveghi.
Părintele Ioan Ungureanu este preotul paroh al Parohiei “Schimbarea la Față” Schitul Orășeni. Din punctul de vedere al canoanelor 31 apostolic, 15 I-II și 3 de la sinodul al III-lea ecumenic, sfinția sa nu poate fi sancționat pentru oprirea pomenirii ierarhului părtaș la erezie, iar din punctul de vedere al regulamentelor de judecată bisericească procesul intentat părintelui, la fel de necanonic ca și sancțiunile, chiar mai necanonic, dat fiind că se judecă de către episcopul implicat direct în speță, contrar canonului 118 Cartagina, va începe cu adevărat doar atunci când toate procedurile vor fi corect îndeplinite, iar până acum au existat vicii de procedură, sesizate prompt de către părinte, dar persiflate, din păcate, de către părintele vicar administrativ, care, într-un interviu acordat presei, le-a numit “diverse pretexte pentru a nu veni la proces”1. Unul dintre aceste “pretexte” este și antepronunțarea părintelui vicar, care se pare că încă nu a aflat că despre un proces în derulare este indicat să nu te pronunți public, mai ales când ești o oficialitate, pentru a nu săvârși din eroare o antepronunțare, de natură a crea un nou viciu de procedură grav, sau, ca să folosim expresia sfinției sale, un nou“pretext pentru a nu veni”.
Pe lângă aceste reglementări canonice referitoare la statutul părintelui Ioan Ungureanu izvorât din lupta împotriva sinodului din Creta, sfinția sa rămâne paroh al acestei biserici și în baza dreptului inalienabil al poporului ortodox de a se pronunța asupra vredniciei preotului lor. Comentând canonul 36 apostolic, profesorul de Drept canonic Ioan N. Floca spune: “canonul se referă la rânduiala existentă în Biserica veche, conform căreia alegerea întregului cler (episcop, presbiter, diacon), se făcea prin participarea credincioșilor laici, care aveau dreptul să se pronunțe în mod liber pentru oricare dintre candidați sau să respingă pe oricare dintre ei”2. Această rânduială se manifesta în cult prin întrebarea “Vrednic este?” și răspunsul poporului“Vrednic este”, dacă poporul era de acord cu această alegere. Cum preotul era ales pentru a locui și a sluji toată viața în parohia respectivă, rezultă că la venirea altui preot, poporul are același drept să stabilească dacă dorește sau nu să îl primească păstor pe cel trimis în locul fostului paroh. Poporul din Orășeni s-a exprimat de două ori în această privință, odată cu ocazia memoriului în care a spus că nu dorește alt preot decât pe părintele Ioan Ungureanu, iar a doua oară, atunci când MMB a adus ordinul de oprire de la slujire, pe care poporul l-a perceput ca pe o persecutare pentru apărarea de către părinte a dreptei credințe. MMB nu poate ignora pur și simplu voința poporului în această privință, fără a săvârși un grav abuz de conștiință.
Pentru că părintele Ioan Ungureanu este parohul de la Orășeni și nu și-a dat acordul ca preoții prezenți prin parohia sa să participe la slujba înmormântării fostului edil, se poate considera că toți acei preoți, inclusiv funcționarii MMB, au comis abaterea administrativă prevăzută de art. 40, alin. (1) din Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române, numităsăvârșirea de slujbe liturgice în altă parohie fără încuviințarea preotului paroh, pentru care sancțiunile, în funcție de gravitatea faptei, sunt dojană arhierească sau destituire din slujirea clericală.
Prezența oficialilor MMB în parohie în fruntea preoților autoinvitați la acest eveniment trist a întărit temerea părintelui Ioan Ungureanu și a credincioșilor parohiei că motivul pentru care ei au ținut atât de mult să fie prezenți ar putea fi legat de o intenție a MMB de a profita de această înmormântare pentru a-și pune în aplicare planul de preluare a Schitului Orășeni și de impunere a unui nou preot paroh, pe care cei mai mulți din sat nu îl doresc acolo, în ciuda afirmațiilor neadevărate ale părintelui vicar administrativ, care a spus, tot într-o conferință de presă, în duhul art. 22 din documentul eretic Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, adoptat de sinodul din Creta, că în jurul părintelui se află “un grup restrâns de oameni cu atitudini extremiste”3, iar că restul de credincioși, până la 400, îl resping și îl critică.
De altminteri, scandalul a și fost pus în mișcare în această dimineață în presa botoșăneană, în care se anunță că părintele Ioan a refuzat să îl înmormânteze pe fostul primar și că la slujbă va participa… episcopul vicar Marian Timofte [sic!!!!], protopopul de Botoșani și mai mulți preoți4. Se poate presupune că prin prezența oficialilor săi la această înmormântare MMB încearcă adăugarea la dosarul părintelui Ioan a abaterilor pastoral liturgice prevăzute de art. 28, alin. (1), care pedepsește nesăvârșirea tainelor și ierurgiilor cu toată cuviința, și 31 din RACDIJBOR, care sancționează refuzul de a săvârși slujba înmormântării din motive pecuniare, ceea ce nu este cazul în această situație. Avem informații de la fața locului, potrivit cărora la înmormântarea care a avut loc ar fi fost chemate toate televiziunile locale botoșănene, pentru a filma alaiul de 15 preoți, condus de către părintele vicar administrativ și de către părintele inspector bisericesc. Potrivit unor relatări, se pare că în cursul zilei s-ar fi răspândit și zvonul mincinos că părintele Ioan ar fi oprit credincioșii din parohia sfinției sale să meargă la acest eveniment.
La începutul anului, preotul paroh a înaintat MMB un memoriu, semnat de 339 de credincioși din 400, câți zice părintele vicar administrativ că are parohia, în care aceștia cereau ca la biserica lor să se săvârșească slujbe ortodoxe fără pomenirea ierarhului părtaș la erezia ecumenistă legiferată în Creta, până când acesta se va lepăda de erezia pe care a acceptat-o la acel sinod.
Dumnezeu să îl ierte pe robul lui Dumnezeu Ioan, trecut la Domnul!
1 http://stiri.botosani.ro/stiri/cultura/conflict-mocnit-la-schit-oraseni-preotul-oprit-de-la-slujbe-sfideaza-din-nou-conducerea-mitropoliei.html
2 Arhid. Prof. dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note și comentarii, f.e., Sibiu, 2005, p. 30.
3 http://www.infomm.ro/ro/detalii/amenintari-cu-moartea-intre-preoti-in-judetul-botosani-un-preot-suspendat-a-declansat-revolta-in-sat. În altă relatare de presă dă cifra de 20 din 400 de membri ai parohiei
4 http://botosaninews.ro/320189/general/stirea-zilei/situatie-fara-precedent-un-preot-a-refuzat-sa-inmormanteze-un-fost-primar/.
de Mihai-Silviu Chirilă
sursa: http://ortodoxinfo.ro/2017/05/18/mmb-profita-de-durerea-unei-familii-indoliate-pentru-continua-destabilizarea-schitului-oraseni-spre-consternarea-satenilor/
Mihai
Pe lîngă faptul că sunt eretici sunt și penibili
Nicoleta
Hristos A înviat!
Frații mei, vă rog să schimbați un element din poză. Preotul să aibă în mâna dreaptă Sfânta Scriptură. Credeți-mă că este o triplă lovitură – pentru cei care nu au curajul să vorbească, pentru trădători, și pentru dușmanii Lui Hristos. Vă rog din suflet, faceți această schimbare. Sfânta Scriptură este sabia creștinului.
Doamne ajută.
aghionoros
se pare ca nu ati inteles ce reprezinta imaginea: „preotul” este pseudo-mitropolitul Teofan Savu, care isi trimite hoarda de prigonitori catre preotii marturisitori. E drept ca o fac si cu Evanghelia in mana, ca sa suceasca mintile naivilor.
Nicoleta
Sau, măcar adăugați acolo un mirean cu Sfânta Scriptură, care vine din spatele arhiereului cu sabia. Ar fi suuupeeer 🙂
Vestitorul Ortodoxiei
Stiati ca in Patriarhie au inceput sa puna usor altfel problema homosexualismului ? Stiati ca anul acesta va incepe constructia moscheii lui Ponta Turcitu’ ? Vedeti ce inseamna ecumenismul legiferat in Creta ? Anatema ierarhilor tradatori care au semnat in Creta !
Mihai
Pai stai așa frate vestitorul ortodox, sunt cate uni care cică sunt in ,, iconomie” și totul este ok, ,, sinodul” cretan este un alibi pt asi pune la bătaie supermemorandumul, kiril nu a participat dar iată că ,, lucrează” din plin
BALTAG LICĂ
Cei care fac iconomie nu sunt cu homosexualii și nici cu moscheea. Aceia țin de iconomie doar din motivul de a nu fi excluși din BOR. La cea mai mică răsturnare de situație, cei care fac acum iconomie vor trece la adevărata Ortodoxie. Nu toți fac iconomie, iar acest lucru se va vedea credem destul de curând, căci vor veni și alte încercări peste Biserica Ortodoxă de pretutindeni. Apele se vor separa, însă tot ca prin foc, la fel ca și azi. Azi cei care au mărturisit adevărul au fost caterisiți – acesta-i focul !
Mihai
Baltag Lică, B.O.R este una, iar ,, ierarhia” b.o.r-s.r.l este cu totul și cu totul altceva, ia intra tu așa puțin pe vuvuzelele de serviciu basilica și ilumina și vei vedea că ei sunt total paraleli nau absolut nicio treabă cu ortodoxia, ei sunt doar de fațadă, diaspora nu mai vorbim, și apropo de ,,caterisire” apostaților, acestea nu fac nici cât o ceapa degerata, acum in clipa de față, oare câți au habar cu ceea ce se petrece în marea Egee?!
Daniela
Ce se intampla in marea Egee?
Mihai
Păi ia privește tu mai Daniela, în timp ce la noi presa și tembeliziunile ne ,,binedispun” cu divertisment, și cu ce a mai făcut x sau y, în Grecia iată ce zic o serie de publicații https://youtu.be/7689iTDcYdU https://youtu.be/d7kqrcMCQ9M ei bine presupun că ai citit și tu din profetii ale Pr Paisie Aghioritul, ei bine asta de întâmplă în Egee
Andi
Un episcop ortodox care a avut curaj sa se rupa de ecumenism! Un adevarat pastor care poarta grija de turma sa! Chemare Ia al 5-lea SOBOR bisericesc de rugaciune.: http://www.eparhija-prizren.org/?p=17182
ban
Andi
Am auzit ca a hirotonit un episcop, doar el singur, ceea ce e anticanonic, deci nevalid, deci a cazut in inselare. Poate stie cineva mai multe detalii, sa ne spuna si noua.
marinela
ban
Acelasi lucru am citit si eu pe net despre episcopul Artemie si-mi pare rau de el,daca a facut asa ceva,pacat,ca e un luptator inversunat impotriva ecumenismului.
Andi
In Pidalion este exemlu de eiscop care a hirotonit singur. Conditiile sunt cam aceleasi, caci de unde un alt episcop ortodox cu care sa hirotoneasca? Care biserica „ortodoxa” nu e ecumenista sau in comuniune cu ecumenistii. Din nefericire e cam singur
Andi
Deci cu cine sa hirotoneasca? Poate cu un episcop din ROCOR sau de la Vechi Calendaristi. Nu stiu… Restul fie sunt ecumenisti, fie in comuniune cu acestia
Mihai
Chiar mă uitam acum pe diverse publicații, pe întreg cuprinsul așa zisei ierarhii b.o.r, sa dat drumul la spectacole, muzică, conferințe, congrese, piese de teatru, discursuri, efectiv ei sunt total paraleli, concursuri, așa că n-au absolut nicio treabă, mai degrabă asi alegeau alte indeletniciri
Andi
Aaa! Deci treaba cu hirotonia de unul singur e tiribomba! Nu -i prea frumos! Pai si ghe Sava tot cu tiribombe. E drept ca dansul nu-i de acord cu nimeni, adica doar cu el, cand e vorba de altii care s-au ingradit de erezie. Numai el e marturisitor. Ceilalti au defecte. Oamenii au nevoie de solutii practice, de ceva viu, concret, nu de … vorbe.
Claudiu
Din cate am inteles, PS Artemie ar fi hirotonit „Horepiscop”, ceea ce ar fi perfect canonic!
CANONUL 10 Antiohia (HOREPISCOPII)
Sfântul Sinod a hotarât ca cei de pe sate, sau de la tara, sau asa-numitii horepiscopi, de ar fi si luat hirotonie de episcop, sa-si cunoasca masura drepturilor lor si sa cârmuiasca bisericile supuse lor si sa se multumeasca cu îngrijirea si administrarea acestora, sa aseze adica citeti si ipodiaconi si exorcisti si sa se multumeasca cu înaintarea acestora; dar sa nu îndrazneasca a hirotoni nici presbiteri, nici diaconi fara episcopul din cetatea careia este supus atât el, cât si teritoriul lui. Iar de ar îndrazni cineva sa calce cele hotarâte, acela sa se cateriseasca si sa se lipseasca de cinstea ce o are. Si horepiscopul sa se faca de catre episcopul cetatii, careia este pus.
(8 sin. I ec; 14 sin. VII ec; 13 Ancira; 14 Neocez.; 8 Antioh.; 57 Laod.; 89 Vasile cel Mare)
Andi
Claudiu
Multumesc! O lamurire minunata!
E bine sa fim corecti in afirmatii, ca tot vrem sa fim „corecti”!
marinela
Atunci e-n regula cu episcopul Artemie si sint bucuroasa ca-i asa.Doamne ajuta si mintuire!
preot Matei Vulcanescu
De ce semnatarii din Creta sunt in schisma cu Biserica Ortodoxa?
O Biserica Locala ( o Mitropolie, Arhiepiscopie, Patriarhie) cade in schisma cu Biserica Ortodoxa in intregul Ei atunci cand accepta, adopta, promoveaza, implementeaza o alta invatatura decat cea ortodoxa. In mod firesc celelalte Biserici Locale intrerup comuniunea cu acea Biserica Locala care ar adopta o erezie. Astazi starea Bisericilor Locale este atat de jalnica incat nu au puterea, taria, credinta de a inceta pomenirea cu celelalte Biserici Locale care invata o erezie de frica „schismei”. Asta arata o stare nefireasca a Bisericii. Noua eclesiologie si dialogul propus de Creta este in sine o erezie, dar starea generala a elementului omenesc din Biserica nu se ridica la nivelul a ceea ce insemna Ortodox. Dar chiar si asa, intre Bisericile Locale care accepta erezia si Biserica Ortodoxa in intregul Ei( Katholokotita) se produce o schisma la nivel de Doctrina, de Dogma. Asa cum a fost initial schisma calendarului, chiar daca exista o unitate la nivel liturgic in celelalte privinte, putem vorbi de o schisma liturgica, acum insa avem si o schisma la nivel de Eclesiologie, de vedere asupra dialogului cu eterodocsii, pe care nu-i mai anatematizam si nu mai identificam erezia in propria Biserica ca sa o taiem prin anatema ci o promovam la nivel sinodal.
preot Matei Vulcanescu
Schitul Radeni este o insula de ortodoxie in mijlocul oceanului ! Sa respinga IPS Teofan pseudo Sinod din Creta si Schitul Radeni va relua pomenirea, pana atunci insa nu au nici un motiv sa pomeneasca pe un semnatar al Cretei. Ar trebui ca IPS Teofan sa-i laude pentru credinta lor si demitatea lor de a nu se inclina cum bate vantul ecumenist. Dar tactica IPS Teofan este cu totul deficitara si ea se poate numi de catre unii persecutie sau presiune psihologica asupra celor care vor sa pastreze ortodoxia. Se mai poate spune ca metodele folosite de unii protopopi, etc. sunt tipic securistice: frica, intimidarea, razboiul psihologic.
In loc sa procedeze inteligent cum au facut ierarhii de peste granita(Rep Moldova) care si-au dat sema ca daca vor folosi forta si intimidarea vor pierde totul…. folosesc metoda bumerangului.
Tocmai impunerea fortata si intimidarea si metodele arata cine e ortodox si cine nu e ortodox. Intotdeauna ereticii au persecutat pe ortodocsi, niciodata ortodocsii nu au persecutat pe eretici.
Forta, impunerea arata ca metodele de partid nu au fost lasate deoparte.
Asa se adanceste erezia si schisma cu Biserica Ortodoxa din partea celor care au semnat in Creta si care prin aceasta semnatura au devenit schismatici.
Vestitorul Ortodoxiei
Parinte, dar ce ne facem ca in Romania sunt mii de preoti ecumenisti sau carora le este frica sa denunte erezia ? Ce ne facem ? Desi sunt mii de credinciosi care se opun ereziei, cei mai multi preoti si toti ierarhii sustin Apostazia ecumenista ! Ce putem face ?
guti flo
Degaba il intrebi!….iti da raspunsul care il reprezinta!
Sa fi impotriva ecumenismului..dar sa pasrezi comuniunea cu ei !
Adica..dupa cum spunea Mihai : ” adio …dar raman cu tine” !