Pozitia mea referitoare la semnarea documentelor din Creta de catre Bisericile Locale
Cred ca trebuie cautat un dialog cu Ierarhii Bisericii de catre pleroma (preoti, monahi, credinciosi) prin toate mijloacele posibile si trebuie formulate texte teologice bine puse la punct, care sa arate ereziile mai mult sau mai putin subtile de la asa-zisul sinod din Creta. In privinta Bisericii Ortodoxe Romane trebuie sa avem gandul cel bun si sa luam in considerare intentiile bune ale delegatiei Bisericii Ortodoxe Romane in Creta, care a respins ereziile si a fost bine pregatita. Cu toate ca delegatia a facut greseala de a semna, aceasta greseala se poate repara.
Atitudinile extreme si de ura trebuie evitate, fiind daunatoare si putand duce la schisme.
De aceea, e foarte important sa ne rugam pentru ierarhii Bisericii si sa comunicam cu ei, sa avem deschidere, ca unii care suntem impreuna madulare ale aceleiasi Biserici, in asa fel incat pseudo-sinodul din Creta sa fie respins unitar, sa inteleaga toti ca nu e in folosul nimanui sa fie adoptat un pseudo-sinod care distruge insasi ideea de sinodalitate.
Cred ca a venit timpul pentru o colaborare intre ierarhi si credinciosi, cu adevarat sincera, asa cum ar trebui sa existe intr-o Biserica Vie.
Consider ca textele din Creta sunt duplicitare, contin erezii si consfintesc un dialog pe o platforma protestanta, nefireasca gandirii ortodoxe, vorbindu-se in acelasi timp de o unitate nedefinita. De exemplu, in textul „Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea contemporana” sunt incluse texte sociale, fara relevanta teologica iar in Enciclica sunt texte cu greseli teologice, asa cum bine puncteaza IPS Heroteos Vlahos in prezentarea sa catre Sinodul Greciei. IPS Heroteos vorbeste chiar de o acceptare a eclesialtatii nedepline din partea „Sinodului”Cretan, iar pentru a demonstra asta are o ampla lucrare care aduce la lumina utilizarea teoriilor ecumenste(teologia baptismala, a ramurilor, teoria bisericilor nedepline, etc). Chiar daca nu s-ar demonstra lucrul acesta, acest „Sinod”tot trebuie respins datorita ambiguitatii lui si a lipsei de continuitate logica a frazelor, ajungandu-se la situatia de a exista contraziceri flagrante in aceeasi fraza( Biserica nu se poate divide… cautam sa ajungem la unitate)(parca ar fi Oracolul din Delfi sau un Supermarket unde fiecare isi alege ce doreste ) In loc ca sa aduca lamuriri, acest „Sinod” bulverseaza, contrar traditiei Sinoadelor de pana acum.
Cu adevarat cei care accepta (chiar si tacit) acest asa-zis sinod si textele lui intra in schisma cu Hristos si Biserica Lui. De aceea, multi preoti si credinciosi pun problema ingradirii fata de cei care il accepta (Canonul 15, I-II Constantinopol), tocmai pentru a ramane in Biserica. Insa intreruperea pomenirii trebuie sa fie ultima solutie, dupa ce au fost epuizate toate celelalte cai, dar fiecare are constiinta si lucreaza dupa cum ii dicteaza ea, dar constiinta nu trebuie sa fie manata de patimi personale sau de necunoasterea realitatii bisericesti locale( de exemplu ar fi bine ca sa se astepte hotararea Bisericilor Locale in Sinodele lor referitor la Creta si apoi sa se practice in consecinta), sau din motive magice, de genul ca ar mai fi sau nu ar fi Har si Taine pana la condamnarea Sinodala interortodoxa a Cretei. Motivatia este una singura, si anume ingradirea fata de alterarea invatarurii revelate de Dumnezeu, alterarea Dogmei Ortodoxe. Respect orice atitudine constructiva, fie ca ea insemna intreruperea pomenirii, ca forma de protest, pana la un timp, pana la convocarea unui Sinod Ortodox, fie ca e dialogul pe baze ortodoxe intre membrii Bisericii, fie ca sunt alte atitudini, care toate trebuie sa duca la Unitatea in Adevarul lui Hristos.
Preot Matei Vulcanescu
Mitropolitul Serafim al Pireasului, despre interpretarea greșită a anunţului Sfintei Mitropolii a Munteniei și Dobrogei a Patriarhiei României
Comunicat
Dat fiind faptul că, fie intenționat, fie neintenționat, a fost greșit interpretat anunțul Sfintei Mitropolii a Munteniei si Dobrogei a Patriarhiei României, potrivit căruia nu se acordă permisiune canonică Preacucernicului Protoprezviter Matei Vulcănescu, cleric al Sfintei Mitropoliei noastre, de a săvârși slujbe pe teritoriul canonic al acelei mitropolii, anunț apărut cu titlul hilar ”Cleric al Sfintei Mitropolii a Pireului excomunicat de Patriarhia României”, precizăm că în mod vădit se face confuzie între pedeapsa canonică a excomunicării și simplul refuz din partea episcopului locului de a acorda permisiunea canonică de a săvârși slujbe unui cleric străin de acea eparhie în teritoriul canonic al eparhiei sale.
Din partea Mitropoliei Pireului.
Sursa: imp.gr
Precizarea Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei cu privire la situația Părintelui Matei Vulcănescu
Întrucât au existat unele tulburări provocate de comportamentul și activitatea desfășurată de preotul Matei Vulcănescu de la Parohia „Panaghia Odighitria” – Pireu, Grecia, în unele eparhii din Patriarhia Română, facem precizarea că Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a luat încă din anul 2015 o hotărâre, pe care o prezentăm în extras:
Temei nr. 8825/23.07.2015 – referatul Cancelariei Sfântului Sinod – Prezentarea comportamentului și activității desfășurate de preotul Matei Vulcănescu de la Parohia „Panaghia Odighitria” – Pireu, Grecia, în unele eparhii din Patriarhia Română.
Ținând seama de concluzia referatului Cancelariei Sfântului Sinod: „primirea acestui cleric în cadrul unor evenimente bisericești sau pentru slujire aduce atingere cooperării și conlucrării dintre ierarhi dar și imaginii Bisericii Ortodoxe Române, atât în țară cât și în afara granițelor țării”;
Având în vedere intervențiile următorilor ierarhi: Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit onorific Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei și Preasfințitul Părinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului;
În urma discuțiilor care au avut loc,
Sinodul mitropolitan hotărăște ca preotul Matei Vulcănescu de la Parohia „Panaghia Odighitria” – Pireu, Grecia, să nu fie primit în comuniune în nici o parohie, mănăstire sau schit din cuprinsul eparhiilor din Mitropolia Munteniei și Dobrogei (în cadrul unor evenimente bisericești sau pentru slujire).
Hotărârea adoptată de Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a fost transmisă tuturor eparhiilor din Mitropolie, precum și sectoarelor Administrativ bisericesc, Exarhat și Inspectorat ale Centrului eparhial București, care au formulat o circulară pentru Arhiepiscopia Bucureștilor, trimisă în teritoriu și pusă în aplicare.
Graiul Ortodox
Lasă un răspuns