Părintele Matei Vulcănescu de la Mitropolia Pireului (Grecia) a luat un interviu lui Gheron Sava Lavriotul (Mănăstirea Marea Lavră) din Sf. Munte Atos, în care dezbate actele finale ale sinodului tâlhăresc din Creta:
– Sinodul din Creta, așa cum așteptam, a arătat că este eretic, tâlhăresc, cu hotărâri antiortodoxe. Tot ceea ce am spus despre textele pre-sinodale care sunt pentru a fi votate, într-adevăr, așa a fost. Noi, ca aghioriți pregătim o lucrare care va realiza hotărârile sinodului, din ce cauză aceste hotărâri sunt eretice, deci neortodoxe. În textul care vorbește despre căsătorie, din nou este problematic și eretic. Deși la început prima frază este ortodoxă și spune că, căsătoriile mixte sunt interzise și vorbesc și despre sinodul ecumenic și despre canonul de la sinodul ecumenic care interzic cu desăvârșire căsătoriile mixte, însă, în mod viclean, lasă ca fiecare Biserică autocefală să judece singură dacă să se facă căsătoria mixtă sau nu. Aceasta arată care este scopul acestui sinod. În felul acesta se taie hotărârea unui sinod ecumenic, iar aceasta este o mare problemă. Se reduce, deci se taie un canon. Sinoadele ecumenie nu pot fi anulate.
Nu poți anula un canon atât de important al unui sinod ecumenic. Pentru că o Biserică autocefală, în baza hotărârii despre căsătoria mixtă din Creta, să spună că eu consider, eu judec, eu am hotărât și prin iconomie, în felul acesta fac căsătorii mixte, ca să aduc oameni la biserică. Dar acest lucru duce la existența a trei mari probleme: primul lucru este că anulează canonul care zice că sunt interzise căsătoriile mixte, ceea ce este erezie, al doilea este că este ca și cum am recunoaște botezul neortodoxului, deoarece la taina căsătoriei și în fiecare taină, nu putem să aducem pe cineva care nu a fost botezat. Primesc tainele ortodocșilor numai cei care au fost botezați. Deci, ca să participe cineva care nu este ortodox, este ca și cum ai considera că el are botez. A treia mare problemă este faptul că creează un fel de schismă în interiorul Bisericii. Pentru că, cu siguranță, vor exista Biserici care nu vor fi de acord cu asta. De exemplu, dacă Biserica din Creta, face de foarte mult timp căsătorii mixte, acuma, prin această hotărâre, poate să spună că face căsătorii mixte în mod canonic. Dar de exemplu, dacă în Biserica Greciei, ei nu vor accepta căsătoriile mixte, cum este posibil ca într-o Biserică să existe căsătorii mixte și în alta să nu existe. Deci va exista o anumită schismă, o depărtare, o rupere între creștini (ortodocși – n.n.) și să nu ne pară ciudat dacă vom vedea perechi neortodoxe să se ducă la alte biserici ortodoxe ca să se căsătorească. Și a patra problemă care rezultă de aici – aceste trei care v-am spus sunt cele mai importante –, acuma există o problemă deoarece căsătoria mixtă aduce ecumenismul în interiorul familiei. Ce fel de urmași va lăsa această familie? Pur și simplu vor spune că «noi suntem uniți în iubire», la fel cum spun și ecumeniștii. Deci iată că se anulează chiar motivul pentru care cineva se căsătorește. Pentru că știm că Taina Căsătoriei se face pentru ca doi oameni să meargă către Hristos. Dar atunci când unul din cei doi tineri este eretic cum vor putea să meargă împreună către Hristos? Și copiii lor ce fel de Hristos vor lua? Deci această hotărâre luată este de fapt negarea și anularea Evangeliei. Și celelalte hotărâri ale acestui așa-zis sinod din Creta fac același lucru, de exemplu, legat de hotărârea prin care celelalte erezii sunt numite Biserici.
– Aș vrea să întreb pe părintele Sava cum vede hotărârea sinodului din Creta ca celelalte culte să fie numite Biserici creștine.
– Acestă denumire de Biserici eterodoxe este erezie, pentru că în felul acesta se anulează articolul din Crez care spune că «cred în Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică». Erezia ecumenismului este una dintre cele mai rele, pentru că folosește un adevăr și o minciună în același timp. De aceea, acest text începe iarăși ortodox, spune la început că Biserica Ortodoxă este cea «Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică», dar după aceea ne spune că sunt și alte Biserici.
– În text se face referire la Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB) și la dialogul dintre ortodocși și celelalte culte. Se spune cum că ar fi obligatoriu acest dialog. Cum vedeți acest lucru?
– Aceasta este o greșeală. Aduce erezie în Biserica noastră. Atunci când Sfântului Teodor Studitul i-au cerut ca să meargă la dialog cu iconoclaștii acesta a negat. A spus că din partea Apostoului Pavel avem poruncă să învățăm pe oameni, nu să facem dialog. După prima și a doua discuție îl lași pe eretic ca pe un păgân și vameș. Pentru că adevărul nu poate fi negociat. Noi evanghelizăm neamurile, nu facem dialog cu ereziile, ci le evanghelizăm. Ei, și de aceea, ca să fi fost ortodox acest sinod, ar fi trebui ca să condamne așa-numitul Consiliul Mondial al Bisericilor și să fi ieșit de acolo prin anatematizarea CMB. Ar fi trebuit în primul rând să spunem că Biserica cea «Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică» este numai Biserica Ortodoxă și nu așa cum spun cei din CMB, cum că toate sunt Bisericile lui Hristos. Această primire oficială a CMB în acest sinod este din nou anularea articolului din Crez despre Biserica cea «Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească».
– După ce o să studiați teologic, științific, faptul că aceste hotărâri sunt eretice, care vor fi măsurile pe care le veți lua și le vom lua cu toții pentru a ne feri și a anula acest sinod?
– Noi am declarat de la început, după ce am analizat temele care vor fi puse în discuție în sinod, că dacă se vor vota noi vom face oprirea pomenirii episcopului. Așteptăm, desigur întâi să vorbească episcopii, să iasă lucrări științifico-teologice. Noi deja, părinții aghioriți, lucrăm la un astfel de text științific care se numește «De ce acest sinod din Creta este un sinod eretic». După ce terminăm această lucrare vom cere de la Sfânt Chinotită să înterupă ei primii comuniunea, dacă însă nu o vor face aceștia noi o s-o facem imediat, pentru că nu putem să mai pomenim un episcop care în mod oficial, sinodal, acceptă ecumenismul. Nu vorbim doar de faptul că un episcop vorbește în public în mod eretic. Acuma este mult mai grav, pentru că îl recunoaște oficial, sinodal, ca învățătură a Bisericii noastre distrugând, în felul acesta, și a aduce dogma ecumenistă.
– Dacă puteți să ne spuneți un mesaj pentru poporul român, care probabil nu știe cum trebuie să acționeze acuma, ce ar trebui să facă.
– Poporul are putere foarte mare și a fost întotdeauna păzitorul credinței noastre. Monahismul și poporul. Noi, ca monahi vom urma drumul patristic, vom anunța să nu fie primit acest sinod, episcopii să nu primească acest sinod, după aceasta, dacă nu se va întâmpla aceasta, nu mai mergem la bisericile unde episcopii primesc acest sinod. Același lucru îl spunem și poporului român să nu pomenească, să nu se împărtășească, să nu aibă nici o comuniune cu episcopii care acceptă acest sinod și să nu-i asculte pe cei care spun cum că dacă nu-l pomenești pe episcopul tău, mai ales atunci când nu este ortodox, este păcat și nu se poate. Este modul dat de Dumnezeu ca să rămânem în Biserică. Noi vrem să rămânem în interiorul Bisericii. Și ca să poți să rămâi în interiorul Bisericii Ortodoxe tre să fii în Adevăr. Și aceasta este adevărata iubire. Pentru că în felul acesta arătăm drumul corect pentru a rămâne aproape de Hristos. Să nu vă fie teamă de nimic, Dumnezeu este chivernisitorul Bisericii, este capul Bisericii și noi trebuie să rămânem uniți cu Capul Bisericii, cu Hristos, iubind în adevăr.
Ana Elisabeta
E important de urmărit interviul, reprezintă după părerea mea un exemplu de reacţie corectă şi fără grabă. Aşadar se va întrerupe pomenirea Patriarhului Bartolomeu (întâistătătorul Sfântului Munte), însă abia după ce va fi gata un studiu care să argumenteze detaliat care sunt ereziile „sinodului” din Creta. La acel studiu, bineînţeles, se lucrează intens.
mihai
Lasind la o parte sinodul din creta, bartolomeu o tine numai in ierezii si mai ales inhaitarea cu papa francisc
Nikky
Trebuie sa se ia o decizie. Și sa se taie de la trupul lui Hristos. ..Aceasta cangrena și tumoare.
Duhul Sfant are puterea a curați biserica de mărăcini.
Anca
Trebuia demult intrerupta pomenirea asa-zisului patriarh Bartolomeu!Dar cum monahii din Sfantul Munte sunt rabdatori si intelepti,s-au rugat si asteptat poate se va intorce.Din pacate,am ajuns in situatia in care pomenirea lui e prin sine insasi un pacat.Nu pot intelege cum acest om a putut ajunge patriarh si nu pot intelege cum.au reusit masonii si puterile oculte sa-l impuna pe acest om.Poate pt pacatele noastre,pentru tradarea si lipsa noastra fata de Hristos!