SINODUL TÂLHĂRESC

"Sinodul pan-ortodox" din Creta 16-27 iunie 2016

Întâi pomenește, Doamne, toată episcopia ortodocșilor, pe care dăruiește-o sfintelor Tale biserici întreagă, cinstită, sănătoasă, îndelungată în zile și drept învățând cuvântul adevărului Tău

Comunicate, Ierarhi, Patriarhia Română

Românii mai slugarnici decât toţi – patriarhul Daniel: Bisericile care nu vin, riscă să fie mustrate

Cel mai recent articol, dintre cele doua noi articole, semnaleaza lansarea unei petitii intitulate „Sinodul Pan-ortodox din Creta: Pledoarie pentru unitate pan-ortodoxa”, si recomanda semnarea acesteia, printr-o trimitere directa din pagina articolului, catre adresa-link a platformei internationale destinata petitiilor, Change.org.
In raportul sau, agentia de stiri oficiala a Patriarhiei Romane, insista asupra faptului ca:

„Nimeni nu poate aștepta ca Sinodul să rezolve toate aspectele importante și să vindece toate disputele jurisdicționale în doar zece zile, însă el reprezintă pentru creştinii ortodocşi din întreaga lume, speranţa începerii procesului de vindecare și a unei noi ere a sinodalității universale și a unității”, dezvoltand un fragment din textul scris de petitionari.

La orele diminetii petitia adunase peste 1170 de semnaturi de la momentul lansarii sale, adica din ziua de 9 iunie 2016. Cu toate acestea, desi petitia se auto-prezinta ca fiind o „Scrisoare deschisă a creștinilor ortodocși savanti din întreaga lume”, iar agentia de stiri oficiala a Patriarhiei Romane, Basilica, intareste aceasta, apreciind actiunea si publicand articolul in cauza, semnat de Aurelian Iftimiu, sub titlul: „Peste 1000 de intelectuali ortodocşi susțin Sfântul şi Marele Sinod”, totusi – dupa cum poate verifica orice nou semnatar – petitia poate fi semnata, conform platformei Change, de catre orice persoana, indiferent daca este vorba despre un om intelectual sau mai putin intelectual, savant (cu cunoștințe vaste și profunde; erudit sau doct in domeniu) sau mai putin savant, cu sau fara legatura cu teologia.
Articolul Patriarhiei Romane, reda, in continuare intreg mesajul petitiei, preluat de pe pagina originala: A Plea for Pan-Orthodox Unity, unde apare publicat in 11 limbi diferite, intre care se afla chiar si japoneza si chineza.

Mesajul acestui prim articol se incheie cu un avertisment la adresa Sfintelor Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe locale care si-au exprimat, in aceste zile, refuzul propriu de a participa la Sfantul si Marele Sinod, in urma sesizarii unor erori importante in desfasurarea acestuia:

„Reprezentanții Bisericilor Ortodoxe care vor să împiedice lucrările Sinodului prin alte și alte amânări, nu trebuie să intimideze majoritatea conducătorilor ortodocși care doresc să rămână credincioși hotărârii de a ține Sinodul de sărbătoarea Cincizecimii a acestui an”.

Cel de-al doilea articol recent al paginii oficiale de presa a Patriarhiei Romane, este semnat de acelasi autor si aduce la cunostinta cititorilor un cuvant, de asemenea, in sustinerea desfasurarii sinodului panortodox in aceasta luna – fara o corectare prealabila a erorilor si amendamentelor semnalate inclusiv de Patriarhia Romana (ramase nepublicate pana la aceasta data – click aici) la documentele ce urmeaza sa fie votate in cadrul acestuia, si despre care se stie nu vor putea fi readuse in discutie – al lui Anastasios Vavouskos, tradus din revista on-line greceasca Orthodoxia.info.
Anastasios Vavouskos (Αναστάσιος Βαβούσκος) este avocat, doctor in drept canonic al Facultății de Drept a Universitatii Aristotel din Grecia.

In articolul intitulat, in limba greaca: „Pan-ortodox: Dreptul sau obligația de a participa la adunarile sinodale?”, si care apare in limba romana, in paginile Basilica, sub titlul „Anastasios Vavouskos: Este un drept sau o obligaţie a episcopilor de a participa la Sinoade?”, autorul acestuia avertizeaza, de asemenea, Sfintele Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe locale care si-au exprimat refuzul de a participa la Sfantul si Marele Sinod din Creta (iunie, 2016) – pornind de la sesizarea fireasca a neregulilor amintite – ca risca sa fie supusi „pedepsei mustrării frăţeşti”, pentru absentarea lor.

„Pe lângă acestea, absenţa contrară sfintelor canoane a unor Biserici Autocefale de la această întrunire panortodoxă nu împiedică nicidecum convocarea ei şi luarea deciziilor corespunzătoare, care vor avea aplicabilitate la nivel panortodox, dată fiind participarea celorlalte Biserici Autocefale” – mai aminteste traducerea oferita credinciosilor ortodocsi decatre Aurelian Iftimiu, dupa ce autorul de drept specifica faptul ca absenţa permisa de la lucrările Sinodului, nu poate fi fundamentata canonic, decat „pe caz de forţă majoră, motiv care este independent de voinţa” Bisericii in cauza – cazurile de forta majora fiind de tipul: boala, razboi, rezolvarea unor probleme care nu suportă amânare (de ordin dogmatic sau canonic de importantă majoră).

Si, chiar mai mult decat atat, articolul se incheie, decretand:

„Unanimitatea în luarea deciziilor priveşte şi angajează Bisericile Autocefale care participă la Sinod în conformitate cu sfintele canoane şi nu poate fi invocată de cele care absentează de la lucrări în contravenţie cu sfintele canoane, împiedicând astfel unanimitatea în luarea deciziilor. Şi după cum se reglementează în ştiinţele juridice: cel care uzează de un drept al său, nu trebuie să lezeze pe nimeni (Neminem laedit qui suo iure utitur). Deci, în ceea ce priveşte canonicitatea deciziilor luate, este suficientă unanimitatea Bisericilor Autocefale care s-au prezentat la Sinod.”

  1. Marele Sinod – Agentia oficiala de stiri a Patriarhiei Romane: Bisericile care nu vin, risca sa fie mustrate.
    ––
    Comentariul nostru.
    Acestă expresie ”riscă sa fie mustrate” nu este în duh patristic. Nu se vede dragostea cu care se lauda atât de mult BOR sau Patriarhul Bartolomeu I în intalnirile lor ecumeniste. Noi nu intelegem acest mesaj de intimidare la adresa fratelui. Ca doar nu suntem eretici, dar nici macar atunci, trebuie sa ne exprimâm in duhul dragostei, atât în vorbă căt și în faptă. NU? Sf. Paisie Aghioritul spune: ”Precum se vede (Patriarhul Atenagora), el a iubit o altă fe­meie, una modernă, care se numeşte Biserica papistaşă, deoarece Bise­rica noastră Ortodoxă nu-i face nici un fel de impresie, fiindcă este foarte cuviincioasă.

    Această dragoste, care s-a făcut auzită din Cetate [Constantinopol], a găsit ecou în rândul multora dintre fiii lui spi­rituali, care şi ei o trăiesc în cetăţi (oraşe) 2. De altfel, acesta este duhul vre­mii noastre: familia să-şi piardă menirea ei sfântă din pricina unor astfel de iubiri, ce au drept scop dezbinarea, iar nu unirea…”

    ”https://graiulortodox.wordpress.com/2013/11/10/162-epistola-parintelui-paisie-aghioritul-catre-patriarhul-ecumenic-atenagora/
    Sursa: https://www.facebook.com/profile.php?id=100010776035124#

Lasă un răspuns

Susținut de Asociația Sfinții Mărturisitori din Închisori – Bucovina.

%d blogeri au apreciat: